2014_02_Ingenium_3_©_primozbregar.com_www

Ingenium Ensemble – tlakovanje obetavne poti do vrhunskosti

»Uglaševanje male zasedbe je veščina in umetnost, ki včasih zahteva povsem drugačne prijeme in tehnike«

Med obetavnimi domačimi pevskimi sestavi z velikim veseljem predstavljamo Ingenium Ensemble. V komaj štirih letih delovanja je ta sestav med ljubitelji in poznavalci zborovskega petja že vzbudil veliko zanimanja in odobravanja, požel pa je tudi že obilo tekmovalnih uspehov. Oktobra 2010 so se udeležili državnega srečanja malih pevskih skupin v Radovljici, kjer so osvojili prvo nagrado, novembra 2011 pa so na regijskem pevskem tekmovanju Osrednje Slovenije v Kočevju prejeli zlato plaketo s pohvalo, priznanje za najboljšo vokalno skupino, najboljšo izvedbo renesančne skladbe ter priznanje za najobetavnejšo pevsko zasedbo. Aprila 2012 so nastopili na Naši pesmi, kjer so osvojili srebrno priznanje ter nagradi za najboljšo vokalno skupino in najbolje izvedeno priredbo ljudske pesmi. Aprila 2013 so zmagali v obeh prijavljenih kategorijah na mednarodnem tekmovanju v Bad Ischlu (Avstrija) in postali absolutni zmagovalci tekmovanja. Na svoji spletni strani so o sebi zapisali, da so »mešana pevska zasedba, /ki jo/ sestavljajo mladi prekaljeni pevci z ambicijo po ustvarjanju in poustvarjanju klasičnih in modernih stvaritev, predstavljati javnosti novonastala dela ter rasti v sami kvaliteti izvedbe in interpretacije.« Kratko in ambiciozno. O začetkih njihovega skupnega prepevanja, zastavljenih ciljih in že opravljenih korakih na poti do njih smo se pogovarjali z vodjo skupine, Blažem Strmoletom. Verjamemo, da vas bodo odgovori prepričali o upravičenosti trditve, zapisane v naslovu.

Ingenium Ensemble sestavljajo: Mirjam Strmole (sopran), Zala Strmole (sopran), Blaž Strmole (tenor), Gašper Banovec (tenor), Domen Anžlovar (tenor), Jan Kuhar (bas).

Spletni prevajalnik prevede latinsko besedo ingenium v možgani’. Ste ime izbrali zaradi tega, izvornega pomena, vam je enostavno primerno zvenelo ali pa mogoče želite z njim sporočiti, da ste pravi mojstri (»genialci«) in da nam, poslušalcem, hočete to tudi pokazati (meni je ime všeč in mi zveni nekako v smislu te, zadnje razlage)? 

Ingenium nosi v latinščini več različnih pomenov, mi si ga tolmačimo dobesedno – nekaj, kar se rodi znotraj (in-gignere), torej notranji ustvarjalni duh. Ime nosi sporočilo samozavedanja lastnih talentov, ustvarjalnih moči ter svežih zamisli, ki jih povezujemo v skupno celoto in delimo z ostalimi.

Skupina zveni zgledno homogeno in zvočno bogato. (Ste člani s priimkom Strmole med seboj v sorodu?) Kakšne izkušnje imate s šolanjem svojih glasov? Ste se vsak zase solopevsko izobraževali? Ste imeli mogoče skupne solopevske učitelje? Se tudi kot skupina »uglašujete« ob pomoči ali nasvetih kakšnega pedagoga?

Trije člani, ki prispevamo višje glasove, smo brat in sestri, tenorja in basist so »sorodni« predvsem zaradi dolgoletnega skupnega prepevanja v drugih različnih zasedbah. Vsi imamo izkušnjo učenja solopetja, Domen ga tudi študira na Akademiji za glasbo v Ljubljani. Poudariti je treba, da je uglaševanje male zasedbe veščina in umetnost, ki včasih zahteva povsem drugačne prijeme in tehnike. Zgledovali smo se predvsem po tujih skupinah na njihovih pevskih delavnicah, seveda pa smo si v tem času izoblikovali lasten postopek spajanja različnih glasovnih barv v celovit uglašen zvok. Pot do popolnosti je preizkušanje mnogih načinov, poigravanje z različnimi nastavki, predvsem pa pozorno poslušanje, skrb za izenačenost glasov in pozornost na svojo vlogo v akordu.

Kaj pa zborovske izkušnje? Ste pred tem prepevali v kakšnih številčnejših zborih? Ali ste bili pred Ingeniumom člani kakšnih drugih vokalnih skupin?

Vsi smo prepevali v različnih zborih, tudi v več hkrati. Moški smo večkrat priložnostno zapeli v kvartetu, sam sem v srednji šoli vodil moški sekstet Štima. Vsi izhajamo iz družin z bogatim glasbenim izročilom, čestokrat smo se znašli v skupnih pevskih zasedbah, kjer so se stkale prijateljske vezi in posledično oblikovale želje po resnem skupnem ustvarjanju.

2014_02_Ingenium_Ensemble_1_©_primozbregar.com

Ingenium Ensemble
Foto: Primož Bregar

Predstavljam si, da ste, poleg šolanih glasov, tudi sicer glasbeno izobraženi. Lahko o tem kaj več poveste?

Uradno se posvečata študiju glasbe na akademiji samo Domen in Gašper, ostali pod glasbeno izobrazbo štejemo zlasti dolgoletne pevske izkušnje, delo z različnimi dirigenti in mojstri vokalne tehnike ter seveda samostojno učenje in raziskovanje. Sem sodijo tudi priprave na študij posameznih skladb: preučevanje skladatelja, kompozicijskih tehnik, jezika besedila … Vsak od nas se posveča različnim področjem glasbene teorije in veščinam nastopanja, zato lahko vsak pomembno prispeva s svojo izvedenostjo k oblikovanju končnega izdelka.

Na svoji spletni strani imate zapisano, da ste se ustanovili »z ambicijo po ustvarjanju in poustvarjanju klasičnih in modernih stvaritev«. Ali je za tako sestavljen ansambel dovolj literature? Katero zgodovinsko glasbeno obdobje vam najbolj ustreza? Predstavljam si, da je tak ansambel skoraj idealen za izvajanje renesančnih madrigalov. Ali jih prepevate? Kaj drugega iz »klasike«?  

Drži, najbolj nam ustrezajo renesančni madrigali, saj ponujajo bogato izbiro skladb za solistične glasove, v tem naboru je tudi največ šestglasja. Nekaj primerne literature se najde tudi pri posameznih skladateljih iz obdobja romantike. V izvajanju glasbe 20. stoletja pa je treba iskati kompromise in prilagajati zapis našemu glasovnemu ustroju. Seveda izvajamo tudi glasbo, namenjeno trem, štirim ali petim glasovom, v tem primeru nastopi manjši sestav, primeren izvajalskim potrebam in zahtevam.

Kakšne vrsto glasbe opredeljujete kot »moderne stvaritve«? Gre za sodobno t. i. resno glasbo ali tudi za kaj bolj zabavnega ali jazzovskega ?

V ta pojem umeščamo vsa dela, ki so nastala pred kratkim ali nastajajo, zlasti tista, ki so namenjena predvsem naši zasedbi. Semkaj sodi tako »resna« kot zabavna glasba (pop, jazz). Gre za zelo širok spekter glasbenih oblik, nobene od njih nočemo zanemarjati, saj vse krojijo sodobni čas in družbo v njem. Vedno poudarjamo, da nismo zgolj historični interpreti, temveč tudi soustvarjalci sodobnih glasbenih tokov.

Med drugim izpostavljate tudi željo »predstavljati javnosti novonastala dela«. Ali skladbe za svojo zasedbo tudi sami pišete ali prirejate? Kdo med vami je »domači« skladatelj? Sodelujete s kakšnim sodobnim domačim ali tujim skladateljem?

Poleg glasu prispevam k zasedbi tudi svoja dela in priredbe, premierna izvedba nekaterih mojih del je bila pravzaprav povod za ustanovitev skupine leta 2009. Med domačimi skladatelji sta z nami najtesneje sodelovala mlada skladatelja David Veber in Matija Krečič, ki je med drugim prispeval dve zelo uspešni ter večkrat nagrajeni skladbi Vöra bije in Linčica Turkinčica. Trenutno sodelujemo tudi s svetovno priznanim skladateljem Jimom Clementsom, ki ga odlikuje predvsem skladanje za manjše zasedbe.

Že od ustanovitve naprej ste vse nas, zborovske ljubitelje, navdušili s svojim zvokom in kakovostjo. Takoj ste začeli žeti tudi tekmovalne uspehe. Predstavljam pa si, da je vaš domet nekoliko višji, kot je biti uspešen na ljubiteljski zborovski sceni. To dokazuje tudi vaša udeležba na mojstrskih delavnicah in izpopolnjevanjih pri svetovno znanih ansamblih in mojstrih petja v vokalnih skupinah. Nam lahko poveste kaj o teh izkušnjah? So vam še bolj trdno utemeljile vaše ambicije? Ste dobili kakšna vabila za gostovanja, nastope?

Za prelomni dogodek štejemo udeležbo na festivalu Europa Cantat 2012 v Torinu. Ga. Mihela Jagodic z Javnega sklada RS za kulturne dejavnosti nam je priporočila obisk delavnice pod okriljem britanske skupine VOCES8, ki slovi tako po čistosti zvoka in izvrstnem nastopu kot po odlični pevski pedagogiki. Spoznali smo se z umetniškim vodjo Barnabyjem Smithom, ki je v nas opazil potencial za rast in prehod v profesionalne vode. Začelo se je tesno sodelovanje, tako z rednim dopisovanjem kot izmenjavo obiskov v Sloveniji in Veliki Britaniji. V posebno čast si štejemo, da smo bili deležni nasvetov nekdanjega basista slovitih King’s Singers Stephena Connollyja, sopranistke Emme Kirkby in izvrstne nemške skupine Singer Pur.

Predvsem pomoč tujih glasbenikov obeta uspešen preboj v tujino. Letos imamo v načrtu tri pomembna mednarodna tekmovanja v tujini, dobili pa smo tudi povabilo za koncertiranje v okviru francoskega zborovskega festivala Vaison-la-Romaine.

Ingenium Ensemble - naslovnica prve zgoščenke

Ingenium Ensemble – naslovnica prve zgoščenke

Izdali ste svojo prvo zgoščenko, ki se vsaj meni zdi izjemno dobra in sem bil ob njenem poslušanju resnično navdušen. Imate v bližnji prihodnosti še kakšne tovrstne načrte?

Da, v januarju je izšel naš prvi glasbeni album Ingenium. Snemanje je potekalo v Sloveniji v sodelovanju z Barnabyjem Smithom, ki je bil zadolžen za snemanje in produkcijo. Končna faza izdelave albuma je bila izvršena v studiih Abbey Road  v Londonu, v Veliki Britaniji je bilo poskrbljeno tudi za tisk in izid. Gre za izbor različnih glasbenih zvrsti, ki najbolj predstavljajo naše ustvarjanje. V bližnji bodočnosti načrtujemo tematske albume, posvečene sakralni glasbi, renesančnim madrigalom ter slovenski narodni glasbi.

Hvala za vaše odgovore. Z velikimi pričakovanji bomo spremljali vašo pot tudi v bodoče!

Hvala.