10. Popjazziada napolnila Kino Šiška

Praznik a cappella glasbe v razprodani veliki dvorani Kina Šiška

Ljubljana, 11. oktober 2016

V torek 11. oktobra se je v Katedrali Kina Šiška odvila 10. Popjazziada, eden najvidnejših festivalov a cappella glasbe na naših tleh. Na festivalskem odru je ob jubileju nastopilo devet skupin, razprodana dvorana pa je jasno pokazala, da prepoznavnost in priljubljenost te zvrsti v Sloveniji vztrajno raste. Popjazziada, ki se je je prijel vzdevek »praznik a cappelle«, je ljubljanskemu občinstvu kot že devetkrat poprej predstavila najdejavnejše vokalne zasedbe s celotne Slovenije, ki se jim v zadnjih letih vse pogosteje pridružujejo tudi gostje iz tujine – letos je bila to italijanska skupina Spritz for Five.

 

Uspešna selitev festivala

Ob vstopu v avlo Kina Šiška je bilo 11. oktobra zvečer tudi naključnemu obiskovalcu kaj hitro jasno, da se v ljubljanskem centru urbane kulture nekaj dogaja. Deseta izvedba a cappella festivala Popjazziada je bila namreč kljub selitvi iz Antonovega doma na Viču, kjer je domovala dosedanjih devet let, razprodana.

Ponosni organizatorji, vokalna skupina Jazzva, pred polno veliko dvorano Kina Šiška Foto: Nejc Ketiš

Ponosni organizatorji, vokalna skupina Jazzva, pred polno veliko dvorano Kina Šiška
Foto: Nejc Ketiš

 

»Že zadnja tri leta je bila dvorana v Antonovem domu razprodana. Obletnici primerno smo letošnjo Popjazziado zastavili bolj ambiciozno in povabili še več skupin, zato je bila selitev v Kino Šiška za nas logična poteza. Poleg večjih prostorskih kapacitet je dodana vrednost te dvorane tudi odlična tehnična opremljenost in primernejša akustika za uporabo ozvočenja,« nam je povedala Jasna Žitnik, umetniška vodja vokalne skupine Jazzva, ki festival organizira.

Večdimenzionalna raznolikost

Na festivalskem odru je nastopilo devet skupin, ki imajo skupno vsaj eno stvar – svojo glasbo ustvarjajo le s svojimi glasovi. A bolj kot njihove podobnosti delajo Popjazziado zanimivo njihove razlike.

Sonusi so s svojim značilno humorističnim nastopom sprožili salve smeha. Foto: Nina Smrekar

Sonusi so s svojim značilno humorističnim nastopom sprožili salve smeha.
Foto: Nina Smrekar

 

Raznolikost zasedb je opazna že na prvi pogled. Skupine štejejo od štiri do osem članov, nekatere so izključno ženske ali moške, druge mešane. Večina, ne pa vse, ima v svojih vrstah tudi vokalnega tolkalca ali beatboxerja, nekatere pa imajo zaradi svojih specifičnih zvočnih zahtev tudi svojega tonskega mojstra. Aranžmaji so zaradi edinstvenosti vsakega sestava skoraj praviloma napisani posebej za zasedbo, skladbe, ki jih izbirajo, pa pokrivajo širok spekter stilov a cappella glasbe – od ljudske in gospela, prek jazza in klasične popevke do popa, rocka in elektronske glasbe.

Bassless – dinamični, energični, električni Foto: Nina Smrekar

Bassless – dinamični, energični, električni
Foto: Nina Smrekar

 

Vsaka skupina na ta način naslika unikatno zvočno podobo, ki jo podkrepi še s svojstvenim odrskim nastopom.

»Letošnja Popjazziada je ob razprodanih koncertih Perpetuum Jazzile in odmevnejših gostovanjih tujih skupin gotovo največji a cappella dogodek pri nas doslej. Gostiteljica Jazzva je k sodelovanju znova povabila najvidnejše in najkakovostnejše domače skupine, sama pa je dogodek zaokrožila z energičnim nastopom na zavidljivem nivoju, ki ga vztrajno viša. Vsak nastop je ponudil delček v mozaik zelo bogate in raznolike ponudbe glasbenih zvrsti, med katerimi sta bila najbolj zastopana pop in jazz, manjkali pa niso tudi gospel, rock, slovenske popevke ter ljudske in še kaj. Vse skupine so z dodelanimi nastopi pokazale zrelost in izvedbeno dovršenost. Z izjemo predvsem izključno ženskih skupin večina uspešno sledi svetovnim a cappella in ‘vocal play’ trendom, s čimer je izvedba še udarnejša in celovitejša. Veselje je spremljati razvoj tako celotne domače a cappella scene kot posameznih skupin in rast zanimanja med poslušalci. Gremo naprej!« je o svojih vtisih o 10. Popjazziadi in napredku slovenske a cappella glasbe povedal Matej Virtič, član skupine 4Given in eden pionirjev sodobne a cappella glasbe pri nas.

Melodija, ritem ter posebni učinki od sodelovanja publike do looperja

Rozalije, ki se opisujejo kot demokratični kvartet, so začele večer v znamenju ženske. Zapele so dve avtorski skladbi: Več, ki govori o osebni rasti mladega dekleta, in zaljubljeno Lbnwa dwa, pri kateri so se na čast gostu Ambrožu Kvartiču preimenovale v Ambrozije. Zaključile so z emancipirano in energično uspešnico dekliške skupine Spice Girls Wannabe, ki jo je zanje priredil Samo Vovk.

Rozalije v slogu dekliških pop skupin iz 90. let Foto: Maša Korošec

Rozalije v slogu dekliških pop skupin iz 90. let
Foto: Maša Korošec

 

Vokalna skupina Sonus iz Oplotnice je nadaljevala v svojem značilno humorističnem, moškem slogu. V slovenščino so prepesnili skladbo Zima, ki jo v izvirniku izvaja nemška a cappella skupina Wise guys, nadaljevali s svojo priredbo hita skupine Leteči potepuhi Bicikl, kjer so pokazali svoje znanje ljubljanščine, zaključili pa z moško tožbo Ne bodi kot druge.

Dekleta vokalnega kvarteta pd(4) so začela v finščini, s skladbo po vzoru finske ljudske, naslovljeno Levan polkka. Nadaljevale so s temačno priredbo skladbe Svetlane Makarovič Teci, punčka, ki jo je priredila njihova umetniška vodja Nataša Kocjančič. Izpod njenega peresa je izšla tudi njihova tretja skladba, priredba italijanske Crapa pelada, kjer je bilo pri kvartetu prvič slišati tudi izrazite elemente vocal playja, torej oponašanja inštrumentov z glasom. Posvetile so jo Malim malicam, rednim gostom Popjazziade, ki so morali letos festival zaradi drugih obveznosti izpustiti.

Vokalni kvartet (pd)4 zna prav odlično zapeti po finsko. Foto: Nina Smrekar

Vokalni kvartet (pd)4 zna prav odlično zapeti po finsko.
Foto: Nina Smrekar

 

Večer se je nadaljeval z osvežitvijo iz Italije – vokalnim bendom Spritz for Five. V prvi skladbi, v celoti avtorski Calypso, je bilo slišati zanimivo fuzijo popa in klasične vokalne glasbe. Nadaljevali so s priredbama pop uspešnic Sweet dreams, pri kateri so v muziciranje vključili tudi občinstvo, in Radioactive zasedbe Imagine Dragons.

Prvi del koncerta je sklenil vokalni band Kreativo, nedavni zmagovalec pop kategorije enega najprestižnejših a cappella tekmovanj, vokal.total v avstrijskem Gradcu. Postregli so z izjemno priredbo slovenske ljudske Moja mati kuha kafe Barbare Grahor, nadaljevali s skladbo skupine Coldplay Up & Up, za zaključek pa v občinstvu zbudili nekaj spominov na otroštvo, saj so ob projekciji risanke Medved Bojan – Čebele zapeli tisto znano Sepetovo melodijo, ki nas je kot otroke zvečer pospremila v posteljo. Aranžmaja za drugi dve skladbi je napisal njihov član Samo Vovk.

Tržačani Spritz for Five so navdušili s profesionalnim odrskim nastopom Foto: Nina Smrekar

Tržačani Spritz for Five so navdušili s profesionalnim odrskim nastopom.
Foto: Nina Smrekar

 

Vokalni band Kreativo obvlada umetnost ubranega igranja na glas. Foto: Nejc Ketiš

Vokalni band Kreativo obvlada umetnost ubranega igranja na glas.
Foto: Nejc Ketiš

 

Drugi del je začela gospel skupina 4Given, ki je na Popjazziadi nastopila prvič. Predstavili so svoji lastni priredbi skladb Everything’s gonna be alright in Christ ter Rock my soul in Caripeaujevo priredbo tradicionalne črnske duhovne Go down, Moses. Tudi oni so v svoj nastop vključili občinstvo s kar troglasnim petjem, edini pa so v svojem nastopu uporabili looper in s tem svojim štirim glasovom dodali še nekaj dodatne vokalne podpore.

Vokalni osmerec brez krčmarja, a z zapletenim imenom Pushluschtae (izg. pušlušte), so redni gostje Popjazziade in so si v svojem slogu izmislili tudi svojo verzijo imena festivala, Phöppđezyjadda. Zapeli so duhovito zgodbo o svojem nastanku Bluz, priredbo skladbe skupine Jet Are you gonna be my girl ter domiselno fuzijo laibachovske Life is life in Kekčeve pesmi, poimenovano Kekec is Kekec.

Pushluschtae so zaukazali pozornost. Foto: Nina Smrekar

Pushluschtae so zaukazali pozornost.
Foto: Nina Smrekar

 

Bassless so nadaljevali z izjemno energično interpretacijo avtorske skladbe Electro, ki je Kino Šiška za nekaj minut prelevila v plesišče nočnega kluba. Zatem so predstavili svoji priredbi slovenske popevke Ura brez kazalcev ter skladbe Love runs out skupine One republic.

Vokalna skupina Jazzva je za nasprotje elektronskim zvokom svoje predhodnice zapela umirjeno slovensko balado Nad mestom se dani, ki jo je priredila Nataša Kocjančič. Prav hitro pa so se tudi sami vrnili k elektronskim ritmom z venčkom Daft Punk, ki so ga sestavili člani ene najslavnejših a cappella skupin Pentatonix, ter skladbo Go! Don’t stop, s katero so podali tudi zaključno misel 10. Popjazziade – ne odnehajte, še naprej ustvarjajte in poslušajte a cappella glasbo.

Sodelovanje med skupinami

»Festivali, kot je Popjazziada, delujejo kot močan povezovalni člen med skupinami, saj imajo člani možnost prisluhniti drug drugemu tako na odru kot po samem koncertu. Tako si izmenjujejo izkušnje ter poglede na a cappello, nemalokrat pa iz takšnih druženj nastanejo tudi glasbena sodelovanja,« nam je zaupal Andrej Perdih, član Jazzve od samih začetkov ter ustanovni član Popjazziade.

4Given – gospel v sodobni preobleki Foto: Nina Smrekar

4Given – gospel v sodobni preobleki
Foto: Nina Smrekar

 

Nekaj rezultatov sodelovanj med skupinami smo bili deležni tudi na 10. Popjazziadi. Tako je Samo Vovk poleg priredb za svoj vokalni band Kreativo napisal še priredbo za Rozalije, Jazzva pa je izvedla skladbo, ki jo je napisala umetniška vodja (pd)4 Nataša Kocjančič, za katero je bila na festivalu Sredi zvezd tudi nagrajena. Skupini 4Given in Bassless si delita istega tenorista, Rozalijam pa se je na odru pridružil basist skupine Pushluschtae.

Veselimo se naslednjega a cappella dogodka, ko bomo  gotovo slišali kakšno novo idejo, ki se je porodila ob druženju skupin na 10. Popjazziadi.