Glasbena matica Ljubljana že od leta 1872 na sebi lasten način skrbi za zborovsko kulturo v Sloveniji. Poleg koncertne in založniške dejavnosti v zadnjih letih organizira tudi vrsto različnih glasbenih izobraževanj (Pevska šola, Mojstrski tečaji za zborovodje, Mojstrski tečaji petja, Seminarji za glasbene pedagoge). Pod njenim okriljem delujejo otroški in odrasli pevski sestavi, posebno mesto pa je namenjeno tudi programu za otroke. Je svojevrstna organizacija, ki podpira in širi zborovsko in pevsko znanje ter poudarja pomen le-tega za vse generacije.
Leta 2007 je bil na pobudo Marka Vatovca in Urše Lah prvič organiziran mojstrski tečaj za zborovske dirigente, katerega odziv je bil zelo spodbuden. Od takrat dalje so mojstrski tečaji organizirani vsako leto v sodelovanju z Akademijo za glasbo v Ljubljani. V goste so prihajali pomembni zborovodje: Ragnar Rasmussen, Steffen Schreyer, Georg Grün, Matti Hyökki in letos Gary Graden. Tudi nabora udeležencev ne gre spregledati. Na tečaju so svoje znanje med drugim izpopolnjevali Mateja Černic, Gregor Klančič, Mirko Ferlan …
Letošnji aktivni udeleženci so bili izbrani na avdiciji. Sprejete so bile zborovodkinje Helena Buhvald Gorenšek, Kristina Cotič, Ana Erčulj, Nadja Janežič, Petra Jerič, Mateja Kališnik, Klara Koradin in Irma Močnik.

Organizatorja izobraževanja sta bila Glasbena matica Ljubljana in Akademija za glasbo v Ljubljani. Med aktivne udeležence so bile sprejete zborovodkinje Helena Buhvald Gorenšek, Kristina Cotič, Ana Erčulj, Nadja Janežič (na sliki), Petra Jerič, Mateja Kališnik, Klara Koradin in Irma Močnik.
Foto: Janez Kotar
Gary Graden, po rodu Američan, je študiral in svoje znanje izpopolnjeval na Univerzi Clark, na glasbeni šoli Hartt, na poletnem glasbenem festivalu v Apsnu, študijsko pot pa je sklenil na Kraljevi glasbeni akademiji v Stockholmu, pri znanem profesorju in dirigentu Ericu Ericsonu. Je iskan zborovodja, profesor in član žirij po vsem svetu. Sodeloval je s priznanimi sestavi, kot so švedski radijski zbor, vokalni ansambel SWR iz Stuttgarta, zbor francoskega radia in številni drugi izvrstni zbori. Trenutno je dejaven kot umetniški vodja Zbora cerkve sv. Jakoba v Stockholmu in stockholmske katedrale, s katerim koncertira po vsem svetu, leta 1992 pa je s tem zborom v Gorici osvojil veliko zborovsko nagrado Evrope. Za svoj doprinos švedski zborovski kulturi je prejel nagrado Johannes Norrby medal, leta 2005 je bil imenovan za švedskega zborovskega dirigenta leta, leta 2009 pa je s prej omenjenim zborom prejel nagrado Guidoneum fundacije Guido d’Arezzo v Italiji.
V Sloveniji se počuti prav domače, saj ima tu kar nekaj zborovskih kolegov. O tokratnem seminarju je povedal: »Ta vikend v Ljubljani je bil izjemno dobro organiziran in počaščen sem, da sem bil lahko del tega. Za prihodnost zborov v Sloveniji se prav nič ne bojim, saj sem spoznal veliko novih, talentiranih in delavnih zborovodij. Aktivni in ‘manj aktivni’ udeleženci so po svojih močeh prispevali, da je bil tečaj zanimiv, raznolik in zabaven. Zahvala gre tudi sodelujočim trem zborom. Pevci Dekliškega in Komornega zbora Akademije za glasbo v Ljubljani pod vodstvom Marka Vatovca in Mešanega zbora Glasbene matice Ljubljana pod vodstvom Maje Cilenšek so v tečaj vtisnili svoje talente in skupaj z aktivnimi udeleženci oblikovali prikupen in emocionalen zaključni koncert. Kaj so se udeleženci naučili, lahko povejo sami. Se pa dobro spomnim, da sem velikokrat ponavljal: ‘Bodi radodaren s pripravo … dihaj z zborom … Ljubljana, Celje, Koper, dobro …’ Lep pozdrav in iskrena hvala vsem, ki ste bili del tega.«

Gary Graden: »Ta vikend v Ljubljani je bil izjemno dobro organiziran in počaščen sem, da sem bil lahko del tega. Za prihodnost zborov v Sloveniji se prav nič ne bojim, saj sem spoznal veliko novih, talentiranih in delavnih zborovodij. … Kaj so se udeleženci naučili, lahko povejo sami. Se pa dobro spomnim, da sem velikokrat ponavljal: ‘Bodi radodaren s pripravo … dihaj z zborom … Ljubljana, Celje, Koper, dobro …’«
Foto: Janez Kotar
Zbori, Gary Graden in udeleženci so v treh dneh pregrizli in predelali material koncerta. To so bila dela skladateljev A. Pärta, A. Brucknerja, G. Orbana, J. Busta, K. Nystedta, A. Čopija, S. Vremšaka, L. Lebiča, H. Schanderla, M. Lindberga, M. Waldenbyja in B. Hanssona. Delo je sestavljala analiza, pogovor o izvoru skladbe, skladateljih in njihovih življenjskih zgodbah, besedilih, pomenu, harmonijah, o tem, kako pripovedno z rokami oblikovati frazo in še in še. Udeleženci so lahko pridobili ogromno znanja, da bi se le-to utrdilo, pa je potrebno še veliko časa. Kot pravi Gary: »Položi to znanje v pipo in jo v miru pokadi.«