Komorni zbor Orfej, ki je jeseni vstopil v svojo osemindvajseto pevsko sezono, je od ustanovitve do nedavnega vodila Romana Rek. Pod njeno taktirko je Orfej prepeval v številnih krajih doma in v tujini, že pred leti pa je uspešno stopil tudi na tekmovalne zborovske odre. Za te najtežje zborovske preizkušnje je pevce že nekaj let v sodelovanju s stalno zborovodkinjo pripravljal tudi izvrsten slovenski dirigent in zborovodja, ustanovitelj in nekdanji umetniški vodja Komornega zbora Ave, po novem pa vsaj enkrat mesečno tudi Ljutomerčan Andraž Hauptman.
Kot gostujoči dirigent je zbor prvič vodil na zadnjem državnem tekmovanju Naša pesem v Mariboru. Očitno se je zlahka privadil na Prlekijo, saj je na pobudo Romane Rek jeseni prevzel stalno umetniško vodenje Komornega zbora Orfej. Glede na kilometre, ki ga ločijo od zbora, računa na pomoč in asistenco dosedanje prve vodje Romane Rek in mladega asistenta, Vita Žerdina, profesorja glasbe, domačina in pevca v zboru Orfej.
ORFEST
Ljutomerski Orfej se je v preteklosti pogosto dokazal tudi kot izvrsten organizator glasbenih dogodkov. Leta 2007 so pevci organizirali prvi Mednarodni zborovski festival ORFEST. Naslednjih nekaj let je Ljutomer v avgustu za nekaj dni postal slovensko središče zborovskega petja. V Prlekiji in Prekmurju se je nekaj let zapored v štirih dneh zvrstilo trinajst ali štirinajst koncertov domačih in tujih zborov. Na festivalu so nastopile tudi odlične zasedbe, kot sta University of the East Chorale s Filipinov pod vodstvom Anne Tabita Abelede-Piquero in Batavia Madrigal Singers iz Indonezije z Avipom Priatno, obe udeleženki Mednarodnega zborovskega tekmovanja Maribor, druga pa tudi finalistka lanskega tekmovanja za veliko nagrado Evrope v baskovski Tolosi. Na ljutomerski oder so Orfejevci pripeljali tudi japonski zbor Ritsuyu-kai iz Tokia pod vodstvom maestra Fumiakija Kurijame, ki je eden najznamenitejših v svoji državi. Med drugim so kot demonstracijski zbor sodelovali na 4. Svetovnem zborovskem simpoziju v avstralskem Sydneyju in prejeli veliko nagrado Evrope 1996. Resnično je škoda, da vrednosti in kakovosti ORFEST-a niso v zadostni meri prepoznali na ustreznem ministrstvu ter pri lokalnih oblasteh in pokroviteljih, tako da je zaradi preskromne finančne podpore prireditev ugasnila. Ne moremo se znebiti občutka, da bi bilo v primeru, da bi omenjeno prireditev postavili v katerega od centrov države, drugače.
Orfej (se) izobražuje
V ljutomerskem Kulturnem društvu Orfej si redko privoščijo daljši počitek. Ob stalnem pevskem poustvarjanju vedno iščejo nove poti in možnosti za izpopolnjevanje ter pridobivanje novih znanj in izkušenj. V tem odmaknjenem in pogosto pozabljenem ter zato kulturno podhranjenem delu Slovenije je to posebej zahtevno. Zaradi oddaljenosti od centrov zahteva udeležba na izobraževanjih večji napor in porabo časa, pogosto pa pomeni tudi dokaj visoke stroške. Tudi zato so se pri Orfeju odločili, da bodo organizirali izobraževanje za zborovodje v svoji regiji. Enega večjih motivov za to odločitev je predstavljala želja, da bi vodjem in članom pevskih skupin v severovzhodni Sloveniji ponudili kakovostno izobraževanje v bližini njihovega doma. Z uresničitvijo tega cilja in ob stalni koncertni dejavnosti s kvalitetnimi pevskimi sestavi želijo dvigniti raven kakovosti in množičnosti pevskega poustvarjanja v regiji.
Odločitev, da za strokovnega vodjo seminarja izberejo Andraža Hauptmana, se je organizatorjem zdela edina logična in naravna. Pravilnost te izbire je potrdilo delovno, a hkrati sproščeno vzdušje, ki ga je mentor s svojim znanjem, pristopom in karizmo ustvaril na seminarju. Takšno atmosfero opisujejo tudi besede enega od udeležencev: »Odlično vzdušje: vzpodbudno in hkrati sproščeno, navdihujoče za nadaljnje delo.« Nedvoumno so odličnost izbire strokovnega izvajalca pozneje potrdili rezultati ankete, ki so jo izpolnili udeleženci: prav vsi so strokovnosti in pristopu strokovnega vodje seminarja namenili najvišje ocene. Z analizo odgovorov je organizator in izvajalec izobraževanja pridobil tudi dragocene informacije o stopnji zadovoljstva, morebitnih napakah pri izvedbi ter predloge in ideje za izvedbo podobnih izobraževanj v prihodnosti.
Dvodnevni seminar je bil zasnovan kot kombinacija predavanj, praktičnega dela in analize. Udeleženci so na seminarju poglobili svoje znanje in nadgradili pristop k interpretaciji zborovske glasbe, izboljšali svojo tehniko dirigiranja in pridobili dodatna znanja na področju zborovske vokalne tehnike ter oblikovanja zvoka pevskega korpusa.
Notna literatura je bila izbrana tako, da je omogočala udeležbo in sodelovanje tako vodjem skupin in pevcem, ki se ukvarjajo z manj zahtevno literaturo, kot tudi tistim, ki izvajajo najzahtevnejše, tudi tekmovalne zborovske skladbe: Claudio Monteverdi: Ecco mormorar l’onde, Edvard Grieg: Wie bist du doch schön, Karol Pahor: Oče naš hlapca Jerneja, Lucijan Marija Škerjanc: Ave Maria (za ženski zbor), Andrej Makor: Prav po prstih, Jakob Jež: Igraj kolce, Hilarij Lavrenčič: Petelinček je zapieu, Mojca Prus: Šürka je Tisa in Keith Hampton: Praise His Holy Name.
Udeleženci so lahko sodelovali tudi aktivno, kot dirigenti demonstracijskega zbora. Približno polovica udeležencev se je odločila izkoristiti tudi to priložnost. »Res poučno in zanimivo je razkrivati male skrivnosti velikega mojstra. Andraž Hauptman je res odličen zborovodja. In zbor … Težko si celo v sanjah zaželiš kaj takega,« je zapisal eden od udeležencev izobraževanja. In drugi: »Pohvaliti velja izbiro programa, strokovnost predavatelja, odličen zbor in njegov profesionalni odnos ter odlično družbo.« Glede na zapisano ne gre dvomiti v to, da se je tudi Orfej kot demonstracijski zbor izobraževanja izkazal odlično.
Ob koncu seminarja so imeli udeleženci možnost osebnega pogovora z vodjem seminarja, od katerega so dobili predloge in nasvete glede konkretnih dilem in vprašanj, povezanih z njihovim glasbenim poustvarjanjem. In prleški organizatorji zopet niso mogli iz svoje kože: zaključni pogovor so pripravili v sproščenem vzdušju, ob pomoči prleške kulinarike in odličnih napojih iz domačih goric.
Vse je enkrat prvič
Letni koncert. Le slab teden po seminarju. Orfej prvič z Andražem na domačem odru ljutomerskega Doma kulture. Verjetno je bilo tudi pri pevcih malce negotovosti. Ne zaradi Andraža, on nikoli ne razočara. Negotovost glede tega, kako ga bo sprejela Orfejeva zvesta publika. Posebej bučen aplavz ob njegovem prihodu na oder. Prleki ne razočarajo. Nikoli.
Kmalu potem, ko je dolgoletna zborovodkinja Romana Rek prepustila dirigentsko palico Komornega zbora Orfej svojemu dolgoletnemu svetovalcu, prijatelju in izjemnemu zborovskemu dirigentu, se je Orfej z novim vodjem predstavil domači publiki. Občinstvo je navdušil raznovrstni koncertni program, ki je zaznamoval prejšnjo in začetek nove sezone Orfeja z Andražem Hauptmanom. Slišali so lahko dela Monteverdija, Mendelssohna, Brucknerja in Griega, navdušile pa so tudi velike stvaritve slovenskih skladateljev: Pahorjev Oče naš hlapca Jerneja, Samotno ugibanje Uroša Kreka, Lipovškova uglasbitev presunljivega Richepinovega motiva, pa tudi nekaj iz bogate zakladnice priredb slovenskih ljudskih, ki so jih za zbor priredili Jakob Jež, Hilarij Lavrenčič in Samo Vremšak. Tudi v obeh dodatkih, ki ju je zahtevalo občinstvo, je zbor pokazal, da se zna še kako vživeti v glasbo. Uživali smo v nežni Prav po prstih izjemnega mladega slovenskega skladatelja Andreja Makorja in nekaj bolj eksotični Praise His Holy Name Keitha Hamptona.
In jutri?
Orfej z dirigentom Andražem Hauptmanom poleg dela na rednem koncertnem programu v tem letu načrtuje udeležbo na katerem od večjih mednarodnih tekmovanj. Pevci se zavedajo, da je konkurenca že za to, da se uvrstiš na takšno tekmovanje, zelo huda. Prav zaradi tega se ne obremenjujejo preveč z izborom, ki ni odvisen od njih samih. Z entuziazmom, ki ga ne manjka niti pevcem niti njihovemu novemu dirigentu, bodo skušali delati kar najbolje in še naprej razveseljevati občinstvo.