1. Državno tekmovanje Mateja Hubada za slovenske zborovodje Zvok mojih rok je svoj vrh in sklep doživelo v nedeljo, 6. novembra, v Dvorani Marjana Kozine Slovenske filharmonije. Za dvanajst tekmovalcev, mednarodno žirijo – ki so jo sestavljali naši dve ugledni zborovski dirigentki Karmina Šilec in Urša Lah, dirigent Marko Hribernik, hrvaški dirigent Tomislav Fačini in nenazadnje odlični nemški dirigent Holger Speck – pa tudi za demonstracijske zbore in poslušalce je bil pretekli konec tedna nedvomno poln močnih vtisov, adrenalina in čustev. Dogodek je bil tudi nova izkušnja za organizatorje, predstavnike treh slovenskih ustanov: Akademije za glasbo, ki je bila pobudnica, Javnega sklada RS za kulturne dejavnosti ter Slovenske filharmonije, ki sta z velikim navdušenjem pristopila k sodelovanju in tako ustvarila odličen tim – tim, »da bi gore premikal« (kot se je nekoč izrazil slovenski poet).
Priprava in potek sta slonela na štirih članih organizacijsko-umetniškega odbora, predstavnikih sodelujočih ustanov. Marko Vatovec in Sebastjan Vrhovnik sta kot zborovska dirigenta in profesorja prepoznala trenutek, pravzaprav že skrajni čas, da se tako tekmovanje rodi tudi pri nas. Martina Batič je dirigentka, ki je podobno tekmovanje doživela na lastni koži in zato dobro ve, kakšne učinke ima lahko za mlade perspektivne zborovodje. Svetovalka za zborovsko glasbo na JSKD Mihela Jagodic pa je med pomembnimi gonilnimi silami, ki prispevajo, da je slovensko zborovsko petje danes za zgled marsikateri evropski državi.
Ob zelo kakovostnem državnem zborovskem tekmovanju Naša pesem z dolgoletno tradicijo, ob Mednarodnem tekmovanju Gallus – Maribor (ki je vključeno v zvezo tekmovanj za veliko zborovsko nagrado Evrope), ob regijskih tekmovanjih in tematskih koncertih Sozvočenja (slednji se bodo odvili prav v naslednjih tednih), dveh festivalih za otroške zbore (Potujoča muzika in BUM), reviji Zagorje ob Savi za mladinske in otroške zbore ter ob vrsti drugih aktivnosti in izobraževanj, ki tvorno prispevajo h kakovostni rasti našega zborovstva na vseh ravneh, smo zdaj dobili še državno dirigentsko tekmovanje. Tovrstno tekmovanje bo vsekakor poskrbelo, da bodo mladi dirigenti spoznali novo literaturo, pripomoglo bo k temu, da bo javnost prepoznala poklic zborovskega dirigenta kot enakovrednega drugim glasbenim poklicem, in bo študente zborovskega dirigiranja izenačilo z vsemi tistimi študenti, ki že imajo svoja ‘branžna’ tekmovanja, kjer si lahko z dobrimi rezultati povečajo možnosti za pridobitev štipendij.
»Nekaj je v zraku …«
Da je bilo podobno tekmovanje med mladimi že težko pričakovano, pove odziv na razpis, ki je presegel vsa pričakovanja. Prijavilo se je namreč kar 19 nadobudnih dirigentov, po razpisnih pogojih pa jih je, žal, smelo nastopiti le 12. Splet in družbeno omrežje sta poskrbela, da je vsak zborovski zanesenjak že nekaj trenutkov po razglasitvi rezultatov v dvorani Slovenske filharmonije izvedel za izid, ga primerjal s svojimi pričakovanji in mnenje delil s prijatelji …
Zato le na kratko: dvanajsterico so sestavljali Evgen Bibianko, Helena Buhvald Gorenšek, Mateja Černic, Ana Češnjevar, Ana Erčulj, Monika Fele, Lovro Frelih, Petra Grassi, Petra Jerič, Iztok Kocen, Klara Maljuga in Alenka Podpečan. Vsi so – tako zahtevajo propozicije tekmovanja – stari manj kot 35 let, večina kar krepko manj, kar pomeni, da bodo lahko poskusili še dvakrat ali celo trikrat, tekmovanja se bodo namreč odvijala vsaka tri leta. Večina od njih že ima zborovodske izkušnje, nekateri že vodijo svoj zbor ali celo več zborov. Prihajajo z vseh koncev Slovenije in iz zamejstva (izraz je ostal, čeprav meje že dolgo več ni) – iz Italije.
Slovenski skladatelji, zahtevna noviteta in Bach
Potem ko so v kvalifikacijah vsi kandidati Dekliškemu zboru Akademije za glasbo v Ljubljani oddirigirali prelepo Ave Mario iz Gerbičevega opusa 66, so se žiriji in občinstvu v dvorani predstavili še s po eno izžrebano skladbo iz prvega tekmovalnega niza (vanj so bile uvrščene Zimska Josipa Ipavca, Pesem deklice Antona Lajovca, Vihra ter Pust, pust! Rista Savina in Po slovesu Emila Adamiča) – skladbo so 12 minut ‘izdelovali’ z zborom, kot rečemo v zborovskem žargonu. Žirija je tako spoznala njihov način dela, dirigentske sposobnosti, tako tehnične kot muzikalne, način komuniciranja z ‘instrumentom’ in še mnoge druge prvine dirigiranja.
Po tej, prvi etapi je žirija v drugi krog tekmovanja dovolila le šesterici, in sicer Klari Maljuga, Mateji Černic, Heleni Buhvald Gorenšek ter Moniki Fele, Alenki Podpečan in Petri Grassi. Slednje tri so s pevci Komornega zbora DEKOR Gallusov madrigal O homo, si scires quidnam esses (O, človek, ko bi vedel, kaj si) ter izžrebanega od štirih predpisanih delov Bachovega moteta Jesu, meine Freude (Jezus, moje veselje) izvedle tako prepričljivo, da so se lahko pokazale in izkazale še enkrat. Na finalnem večeru tekmovanja so nastopile z Zborom Slovenske filharmonije (pred tem so imele za občinstvo in žirijo zaprto enourno vajo), kar je bil obenem tudi čisto pravi koncert uglednega slovenskega Vokalnega abonmaja Slovenske filharmonije – koncert, na katerega gremo ljubitelji zborovskega petja vselej v prvi vrsti zato, da bomo uživali ob srečanju z redkimi, visoko kakovostnimi programi ter uglednimi domačimi in tujimi gosti svetovnega slovesa. Tokrat je bil užitek poseben – v ozračju nabito polne dvorane je bilo čutiti veliko pričakovanje ter priznanje in zadovoljstvo ob vključitvi dogodka v koncertni cikel profesionalnega ansambla.
Vse tri finalistke so v sodelovanju z Zborom Slovenske filharmonije očarale s svojo nadarjenostjo, muzikalnostjo, vživetostjo v materijo in velikim znanjem. Obvezna skladba finalne etape tekmovanja je bila noviteta skladateljice Urške Pompe Za oblaki grem, ki je nastala v letošnjem letu prav za to tekmovanje. Tako za dirigenta kot za pevce, in nenazadnje tudi za poslušalce, je to izredno zahtevno delo. Petra Grassi je kot drugo oz. tretjo izžrebala skladbi Koroška ljubezen Damijana Močnika in Kupo življenja Marija Kogoja, Alenki Podpečan je sreča namenila Poljsko pesem Janka Ravnika in prekmursko ljudsko Če bi jaz bila fčelica v priredbi Tadeje Vulc, Moniki Fele pa je žreb določil Richepinov motiv Marijana Lipovška in ljudsko iz Beltincev Nocoj je edna lüšna noč v priredbi Katarine Pustinek Rakar.
Vrstni red nastopa finalistk je bil na koncu tudi vrstni red prvih treh mest, kot ga je določila strokovna žirija. Zmagala je Petra Grassi iz Slivnega pri Trstu, ki poučuje klavir na tržaški Glasbeni matici in je pred kratkim magistrirala iz zborovskega dirigiranja v Trentu v Italiji. Lansko leto je kot italijanska državljanka (sicer slovenske narodnosti) zmagala na italijanskem državnem dirigentskem tekmovanju Le mani in suono v Arezzu, zatem pa se na mednarodnem tekmovanju v Torinu uvrstila na tretje mesto.
Na drugo mesto je žirija slovenskega tekmovanja uvrstila Alenko Podpečan iz Velenja, študentko v razredu Marka Vatovca na magistrski stopnji zborovskega dirigiranja ljubljanske Akademije za glasbo ter izredno aktivno zborovodkinjo in pevko.
Tretje mesto si je s svojim nastopom zagotovila Monika Fele iz Šmartna pri Litiji, študentka solopetja na ljubljanski Akademiji za glasbo in članica Zbora Slovenske filharmonije ter od leta 2014 uspešna zborovodkinja Ženskega komornega zbora Čarnice, s katerim je letos navdušila tako v Mariboru kot tudi v italijanskem Arezzu.
Vtisi žirantov
Kako so tekmovanje slišali člani strokovne žirije, ki so morali pri ocenjevanju upoštevati prav vse, od drže telesa (nog, kolen, rok, dlani, vratu, glave, samostojnosti rok …) do izbire tempa, artikulacije, vzmaha, odmaha, notranjega odmaha …, tu je še dirigiranje na pamet, očesni stik, vizija interpretacije, izraznost, odločnost, pa še kakovost pedagoškega pristopa pri izdelovanju skladbe, jasnost razlage, primerna količino govorjenja, reagiranje na trenutno situacijo, pa seveda stilnost interpretacije – in to za vsako skladbo vsakega kandidata posebej:
Karmina Šilec, Slovenija, predsednica žirije: »Trije zelo prijetni dnevi so bili to. Spoznavali smo mlade v različnih registrih in v različnih fazah, kar je bil vsekakor zanimiv izziv tudi za nas. Prepričana sem, da je bila to za vse tekmovalce dobra izkušnja: soočili so se z repertoarjem, s katerim se sicer morda ne bi, intenzivno so študirali dela, ki jih sicer morda ne bi, to je bilo dobro izobraževanje tudi za vse študente, ki so spremljali tekmovanje. Splošno koristen dogodek, torej. Po drugi strani pa: na ta način je mogoče najti, odkriti nova imena, nove obraze, potencialne kandidate za kakšne zanimive angažmaje. Zelo dobro, da se je to končno zgodilo v Sloveniji. Že same kvalifikacije so pokazale lepo raven, izhajajoč iz dejstva, da smo dvomilijonska nacija. Če govorimo o najboljših – menim, da gre za mednarodno raven, nekateri od njih se lahko z vso samozavestjo prijavijo na mednarodna tekmovanja.«
Tomislav Fačini, Hrvaška: »Zborovska scena na Hrvaškem ni tako razvita, kot pri vas v Sloveniji, Slovenija je res zborovska dežela. Spoznal sem veliko dobre literature, še zlasti repertoar 20. stoletja imate v Sloveniji res čudovit. Vesel sem, da sem prišel v stik z njim in da ga bom lahko ponudil hrvaškim zborom. Nekatere skladbe so zelo zahtevne, zato so se morali tekmovalci zelo dobro skoncentrirati. Finalistke so me navdušile, bile so zelo izenačene, različne sicer, a vse tri dobre. Žal so izvajale kratek program in za vajo so imele razmeroma malo časa, v drugačnih okoliščinah bi bili rezultati morda celo drugačni. Grassijeva ima vsekakor močno dirigentsko iniciativo, to je več od karizme.«
Urša Lah, Slovenija, Norveška: »Zelo sem vesela, da je bil odziv na tekmovanje tako dober, da se je prijavilo kar 19 kandidatov. Občudujem njihov pogum, da se izpostavijo, mnogi med njimi so že uveljavljeni dirigenti z lepimi tekmovalnimi rezultati. Glede kakovostne ravni udeležencev smo kar primerljivi z Evropo – v nekaterih parametrih smo, v nekaterih sicer še ne. Tekmovanje je tek na kratke proge. Tisti, ki je bolj karizmatičen, uspe prepričati zbor in žirijo prej, ni pa rečeno, da tisti tudi najbolje delajo s svojimi sestavi, zato je treba te rezultate jemati tudi z nekaj rezerve. Vse tri naše finalistke so bile zelo prepričljive, ena bolj tehnično, druga bolj karizmatično, Petra Grassi je dober kompromis med obojim.«
Marko Hribernik, Slovenija: »Finalistke so bile res zelo izenačene, vsaka od njih je imela svoje kvalitete in svoje pomanjkljivosti. Petro Grassi je na vrh postavilo globoko občutenje glasbe, v njej vidim velik glasbeni potencial. Vsi tekmovalci so imeli možnost pogovora s člani žirije, prepričan sem, da je vsak dobil zase koristne in dragocene nasvete, ki jih bodo lahko s pridom izkoristili pri svojem nadaljnjem udejstvovanju na tem področju.«
Holger Speck, Nemčija: »Najprej bi rad pohvalil pobudnike tega tekmovanja. Vem, da imate veliko mladih, ki jih zanima zborovsko petje. Vsi udeleženci tekmovanja so res dobri glasbeniki, na različnih ravneh, seveda. Sodeloval sem že na podobnih tekmovanjih v Španiji, Nemčiji, Belgiji …, vaše se od teh razlikuje po vzdušju, tu je to veliko prijaznejše, bolj prijateljsko, konkurenti si med seboj pomagajo in drug drugemu priznajo njegove vrline, prav posebna atmosfera preveva tole vaše tekmovanje. Druga posebnost je slovenska literatura – tu sem začutil posebno, slovensko artikulacijo fraziranja. Kar se rezultatov tiče: člani žirije smo seveda različne osebnosti, vsak ima ‘svoja ušesa’, posluša s svojim srcem in ima svoje specifične glasbene izkušnje, vendar lahko rečem, da smo prav hitro prišli do skupne odločitve, vsi stojimo za njo. Sprašujete me, kaj bi svetoval mladim slovenskim zborovskim dirigentom? Vsem bi svetoval, naj iščejo gibe, ki odslikavajo njihovo notranjo glasbeno izpoved. Ne delajte šolsko, ne dirigirajte shematično, z dirigentsko tehniko izkazujte svojo glasbeno osebnost. Vem, za to je treba nekaj poguma. Kar zadeva to, lahko ugotovim, da je med finalistkami nekaj razlik.«
Iz zakulisja tekmovanja
Pa še nekaj besed o demonstracijskih zborih, ki so sooblikovali kreacije naših mladih dirigentov. To so bili Dekliški pevski zbor Akademije za glasbo v Ljubljani, Komorni zbor DEKOR in Zbor Slovenske filharmonije s svojimi umetniškimi vodji, Markom Vatovcem, Sebastjanom Vrhovnikom in Martino Batič, ki je povedala, kako je prišlo do izbora 24 tekmovalnih delov (skladb oz. odlomkov iz Bachovega moteta): »S skupnimi močmi smo ‘prerešetali’ sporede sodelujočih zborov. To je racionalna odločitev. Priprava takega sporeda je seveda odvisna od sposobnosti in razpoložljivosti posameznega ansambla, zato je za začetek pobrskati po njegovem železnem repertoarju seveda najbolj smiselno in praktično. Ker gre za nacionalno tekmovanje smo izbirali med slovensko literaturo, Bach pa je zgodba zase, poiskali smo ga v lanskem repertoarju Komornega zbora DEKOR.«
Pripraviti demonstracijski zbor tako, da bo na tekmovanju sodeloval na pravi način, seveda ni enostavno. Vsi trije zbori so poleg notnega zapisa obvladali tudi interpretacijo svojega dirigenta, to pa je na tekmovanju treba izbrisati iz spomina pevcev … Kako jim je to uspelo, razlaga Marko Vatovec: »Gre za povsem drugačno situacijo, kot če bi se zbor pripravljal na to, da sam nastopi ali pa da nastopi s točno določenim dirigentom. Poskušal sem čim bolje pripraviti to, kar je zapisano v partituri, in pevke opozarjal na različne možnosti, ki jih vsaka partitura nudi, te možnosti smo tudi preizkušali. Zelo pomembno je, da pevci partiture obvladajo do te mere, da lahko dirigentu čim bolj sledijo. Včasih je pri taki pripravi izziv tudi to, da dirigentu sledijo celo takrat, ko nič ne pokaže, se pravi, da so veren odsev njegove roke. Zanimivo je, da se zvok zbora v trenutku spremeni, ko stopi predenj drug dirigent, vsak namreč na neki način nosi svoj zvok s sabo.«
Vzporedno dogajanje
Javni sklad RS za kulturne dejavnosti je v projektu sodeloval na več področjih, med vidnejšimi je gotovo priprava vzporednega izobraževalnega programa. Svetovalka za zborovsko dejavnost pri JSKD, Mihela Jagodic, pojasnjuje: »JSKD je nekakšen vmesni člen med Akademijo za glasbo in Slovensko filharmonijo, med šolajočimi se, bodočimi profesionalci in tistimi, ki to že so. Pomembno se nam zdi, da številni zbori, ki delujejo v Sloveniji, delajo pod vodstvom čimbolj izobraženih in informiranih zborovodij – to je v dobro zborovske dejavnosti kot celote. Veliko izkušenj imamo s ponudbo izobraževalnih programov za dirigente, ki niso akademski glasbeniki, pa smo se tudi tokrat odločili vključiti te vsebine, da bi tako obogatili program. Ta, izobraževalni del programa naj bi bil namenjen tako študentom kot tudi odrasli populaciji in moram priznati, da nas je odziv presenetil. Veseli nas udeležba študentov glasbene pedagogike in dirigiranja, saj mentorji zdaj vzgajajo novo generacijo bodočih zborovodij. Bi pa teme, ki so bile ponujene, prav prišle tudi tistim, ki že dolgo vodijo zbore, saj se dejavnost razvija in je treba spoznati tudi aktualna področja ali pa obnoviti tista znanja, ki so tako samoumevna, da včasih na njihov pomen pozabimo.«
Predavanja, delavnice in študijske skupine, kakor so poimenovali posamezne dele izobraževalnega programa, so vodili ugledni predavatelji: mag. Tomaž Faganel je mlade usmerjal v pravilno poslušanje in jim nanizal seznam pasti pri oblikovanju programskega lista; Reiner Schneider-Waterberg, član nemške vokalne skupine Singer Pur, je natresel vrsto zanimivih možnosti, kako povezovati koncertni spored in ga tako približati poslušalcem; dr. Daniel Svenšek je s fizikalne plati osvetlil primere (ne)akustičnosti prostorov; člani okrogle mize Franka Žgavec, Simona Rožman Strnad in Damijan Močnik – posvet je vodila kolegica Rossana Paliaga – pa so spregovorili o tem, kako pomembno je dobro oblikovati program koncerta oz. nastopa za različne priložnosti.
Za konec
Bilo je pestro in zanimivo za pasivne udeležence, napeto, utrudljivo in več kot stresno za aktivne. Seveda, kdor je bil za trud poplačan, mu je energije ostajalo, adrenalin se je dvignil do plafona; kdor ni izpolnil svojih pričakovanj ali morda ni imel možnosti pokazati, kaj vse zna in zmore, se mu nova priložnost ponuja že čez tri leta. »Tako smo presodili v organizacijsko-umetniškem odboru tekmovanja,« pojasnjuje Sebastjan Vrhovnik, »ocenjujemo, da se generacija študentov v treh letih zamenja in na plan prihajajo nova imena, tem pa se seveda lahko pridružijo tudi tisti, ki menijo, da so pridobili nova znanja in so sposobni boljše uvrstitve.«
Uspešnost prve izvedbe dogodka praviloma poraja nove zamisli v smislu zanimivosti, izpopolnjevanja, celo nadgrajevanja. O tem Martina Batič takole: »Ja, uspelo je, to je res, seveda bomo tekmovanje izboljševali in nadgrajevali, vendar pa vsaka taka stvar zahteva najprej evalvacijo. Vsekakor bomo zgodbo nadaljevali, ker je pomembna. Zamisli je veliko, važno je, da je postavljen dober skelet …Tudi mednarodna udeležba je med idejami, seveda, predvsem zato, ker je tekmovanje Eric Ericson, na katerem sem sama pred desetimi leti sodelovala, iz finančnih razlogov usahnilo.«
Nagrade in posebna priznanja:
1. mesto: Petra Grassi
Nagradi:
- nagradni koncert z Zborom Slovenske filharmonije v sezoni 2017/2018 (nagrado podeljuje Slovenska filharmonija)
- plačilo prijavnine na Svetovnem zborovskem simpoziju v Barceloni 2017 (nagrado podeljuje JSKD)
2. mesto: Alenka Podpečan
Nagrade:
- brezplačna udeležba na seminarju Glasbene matice Ljubljana (nagrado podeljuje Glasbena matica Ljubljana)
- plačilo prijavnine na Svetovnem zborovskem simpoziju v Barceloni 2017 (nagrado podeljuje JSKD)
- nagradni koncert z enim od zborov Akademije za glasbo v sezoni 2016/2017 (nagrado podeljuje Akademija za glasbo Univerze v Ljubljani)
3. mesto: Monika Fele
Posebna priznanja:
- za najboljše vodenje vaje v polfinalu: Alenka Podpečan
- za dramaturško izdelavo interpretacije skladb v kvalifikacijah: Monika Fele
- za dosledno sledenje notnim zapisom: Mateja Černic